Tenax blev grundlagt i 1987 og producerer forædlede sildeprodukter i form af kvalitetssild i lager og dressinger samt fiskefrikadeller.
Kunderne er såvel store danske detailkæder som førende foodservice-virksomheder, der tæller bl.a. Dansk Cater, REMA1000 og SuperGros. Tenax har gennem en årrække opbygget flere anerkendte mærker, som markedsføres og sælges ind til forskellige kundesegmenter – eksempelvis ”Tenax Sild”, ”Lykkeberg 1899” og ”Fiskemandens”.
En frisk start
Ønsket om at konsolidere branchen medførte et behov for såvel en styrkelse af kapitalgrundlaget som en sparringspartner til realisering af yderligere vækst. Dansk Ejerkapital investerede derfor i 2015 i Tenax gennem en delkapitalisering og ejede 24 % af virksomheden, mens søn af stifteren, Michael Pedersen, ejede aktiemajoriteten.
Første skridt på Tenax’ ønskede vækstrejse blev opkøbet af konkurrenten Lykkeberg i begyndelsen af 2015. I 2018 fulgte Tenax op på ambitionerne om at blive en klar markedsleder i sildebranchen, da de overtog størstedelen af aktiviteterne i Launis. I den forbindelse blev Launis også en del af ejerkredsen.
Den rigtige platform for vækstrejsen
Med overtagelsen af Lykkeberg og Launis har Tenax skabt en stærk og bred forretningsplatform med et effektivt produktions-setup, som vil være en attraktiv leverandørpartner for en bred vifte af kunder. Lykkeberg og Launis komplementerer Tenax på både kunde- og produktsiden og har en række stærke brands i specielt detailhandlen.
Overtagelsen har skabt en klar markedslederposition i Danmark inden for silde- og fiskefrikadelleprodukter, og herudover forventes en række betydelige synergier på den samlede forretning. Fremadrettet er det strategien at benytte denne platform som afsæt til yderligere vækst og til at vokse uden for landets grænser gennem øget eksport.