Generationsskifte

Damgaard-Jensen A/S: Fem ledere blev medejere

Med hjælp fra Dansk Ejerkapital blev det i 2016 muligt at gennemføre et usædvanligt generationsskifte i den 100 år gamle grafiske virksomhed Damgaard-Jensen.

Front på imerco butik

Mange ansatte ledere og mellemledere er interesserede i at deltage i et generationsskifte i ejerledede virksomheder. Det kaldes også for management buy-out (MBO). Men hvordan skaffer man den fornødne kapital? Og hvordan får man etableret en bæredygtig ejerkonstruktion, der tilgodeser både sælgerens, købernes og virksomhedens interesse?

Det er ikke helt nemt, men det kan godt lade sig gøre, hvis viljen er til stede. Dansk Ejerkapital har flere gange bidraget med løsninger i sådanne sager. Et godt eksempel er generationsskiftet i den grafiske virksomhed K. T. Damgaard-Jensen A/S (DGJ) i Århus, der omsætter for et trecifret mio.-beløb og beskæftiger over 100 ansatte.

Her købte fem nøglemedarbejdere i efteråret 2016 i alt 50 pct. af aktiekapitalen. Sælger var den hidtidige eneejer i 3. generation, Klaus Damgaard-Jensen, der forblev medejer af virksomheden med en ejerandel på 10 pct. i de første år efter salget.

Klaus Damgaard-Jensen havde ingen i familien, der ønskede at videreføre virksomheden i 4. generation. Han kunne godt have solgt sin virksomhed til en industriel køber, men det var Klaus Damgaard-Jensens ønske, at ledelsesgruppen skulle involveres i salget, og at virksomheden skulle drives videre selvstændigt for at sikre udviklingen.

For at få handlen til at hænge sammen og finansiere yderligere vækst allierede de fem nøglemedarbejdere og den hidtidige eneejer sig med Dansk Ejerkapital. Handlen blev struktureret som et MBO og gennemført som et ledelsesdrevet opkøb.

En fleksibel partner
De fem nye ejere med hver 10 pct. af aktiekapitalen var økonomichef Svend Hunnerup, direktør Morten Gamborg, drifts- og udviklingschef Per Kudsk, produktchef Dennis Laustsen og digital chef Thomas Urban Andersen. De fem havde hver især i privat regi rejst de fornødne midler til at købe aktier for. Aldersmæssigt og i deres økonomiske formåen var der betydelige forskelle, men på kompetencesiden supplerede de hinanden godt.

Som led i forhandlingerne var de nye ejere igennem en række scenarier. Hvad sker der, hvis en af dem f.eks. må træde ud af virksomheden på grund af ændringer i de private formueforhold og dermed i evnen til at servicere den gæld, som de hver især har påtaget sig? På grundlag af scenarierne blev der lavet en aktionæroverenskomst, som gav retningslinjer for, hvad der skulle ske, hvis der opstod ændringer i ejerkredsen.

Generationsskiftet har været drevet af vores hidtidige eneejer Klaus Damgaard-Jensens vision om, at ledelsesgruppen skulle inddrages i generationsskiftet. I forløbet har der været mange modeller i spil. Både sælger og vi købere har haft rådgivere involveret. I den til tider komplicerede proces har vi oplevet Dansk Ejerkapital som en fleksibel og pragmatisk partner med en god evne til at finde løsninger,” forklarede daværende direktør Morten Gamborg.

Morten Gamborg, hans kolleger og den hidtidige eneejer Klaus Damgaard-Jensen var glade for den opnåede løsning.

”Den har været et signal til medarbejderne, kunderne og leverandørerne om, at vi fortsat ville udvikle virksomheden og styrke det grundlag, vi arbejder på. Samtidig har vi med Dansk Ejerkapital fået en aktionær ind, som kunne holde os til ilden og udfordre os i den måde, vi drev virksomheden på,” sagde Morten Gamborg.

Langsigtet strategi
I forbindelse med generationsskiftet blev der sammensat en ny bestyrelse. Det har bl.a. betydet, at man gik mere i dybden med det langsigtede strategiarbejde.

Managing Partner i Dansk Ejerkapital, Dan Højgaard Jensen, så DGJ-casen som et godt eksempel på, hvad ejerledere kunne drive det til i en nicheindustri.

”Når fem dygtige nøglemedarbejdere havde valgt at overtage virksomheden i et glidende generationsskifte, opfattede vi dette som et positivt og stærkt commitment. Vi havde generelt rigtigt gode erfaringer med at lave MBOs og MBIs (Management-Buy-Ins) med dygtige ledelser, der ønskede at blive ejere af en virksomhed, men som manglede en partner til at løse finansieringen,” sagde Dan Højgaard Jensen.

Damgaard-Jensen blev for nogle år siden lagt sammen med BrandFactory DK – virksomheden hedder i dag Effection.